Wirtualna rekonstrukcja przedwojennego placu Tłomackie w Warszawie w technologii VR.
Pomysł wyszedł z prostej chęci pospacerowania po przedwojennych ulicach. Zobaczyć jak wyglądało miasto, usłyszeć tamten gwar, porozmawiać z mieszkańcami. W ten sposób narodziła się idea Wehikułu Warszawskiego. Jako że technologia podróży w czasie jest na chwilę obecną nieosiągalna, postanowiłem użyć warsztatu. Studia architektoniczne, trochę wrażliwości oraz silnik Unreal , to elementu składowe WW.
Przewidywany czas realizacji 16 maj 2023 r.
szkic widoku 360
Pierwszą podróżą będzie plac Tłomackie. Obecnie niewielka uliczka leżąca w cieniu błękitnego wieżowca przy placu bankowym, była przed wojną sporych rozmiarów placem z Wielką Synagogą. Świątynia została zniszczona wraz z większością zabudowy. Jedyną pozostałością po zabudowie placu jest „Gruba Kaśka” owalny budynek stojący pomiędzy torami tramwajowymi, oraz budynek Biblioteki Judaistycznej. Obecnie Siedziba ŻIH.
To jedynie skrawek interesującej historii ważnego fragmentu miasta. Mam wrażenie zapomnianego przez szerokie grono odbiorców. Trudno im się jednak dziwić bo zagłada wojenna odciska swoje piętno po dziś dzień, przyćmiewa swoim ciężarem tak istotny aspekt tamtych czasów – życie.
Użytkownik aplikacji będzie miał do dyspozycji cały plac Tłomackie. Postanowiłem postawić na swobodę zwiedzania i system audio przewodnika.
Galeria modeli zabudowy w koło placu, próbne oświetlenie
Na przestrzeni miesięcy projekt przybierał różne formy. Naprzemiennie stawiałem na film 360 oraz w pełni interaktywne 3D. Ostatecznie postawiłem na pełną swobodę i 3D. Filmy 360 nawet w stereo nie oddadzą przestrzenności w takim stopniu jak w pełna symulacja.
Galeria prac w silniku Unity 3D w 2019 r.
Migracja projektu do Silnika Unreal Engine 4. Postęp prac na 2021 r.
Po próbie wyciśnięcia z Silnika Unity maksymalnej jakości plastyki obrazu postanowiłem przenieść projekt do Unreal Engine. Subtelne różnice, ale w sumie dające ogromny efekt zadecydowały o procesie migracji. Główne interesujące mnie zalety UE4: łatwa dostępność narzędzi wewnątrz silnika, szybka iteracja od pomysłów przez szkic w scenie do wysokiej jakość grafiki. Jest coś w shaderach ue4, że normal mapy wyglądają naturalniej, światło ruchome lub statyczne jest plastyczniejsze.